سوالات رایج در مصاحبه های شغلی بین المللی برای پرستاران

می دانیم که پرستاران از اقشاری هستند که اشتیاق به مهاجرت و کار و زندگی در خارج در میان آن ها بسیار است، البته موقعیت های شغلی و تسهیلات مهاجرت و اخذ اقامت هم در کشورهای پیشرفته و همچنین کشورهای در مسیر توسعه برای آن ها بسیار مهیاست. بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه پس از وقوع همه گیری ویروس کرونا، بیشتر به ارزش این شغل توجه کرده و جایگاه های شغلی و شرایط درآمدی با ثبات تری برای متخصصان آن فراهم کردند. با توجه به کمبود شدید نیروی کار متخصص پرستاری در کشورهای مهاجرپذیر، می توان این رشته را از بهترین رشته ها از نظر شانس دستیابی به فرصت های شغلی در خارج از کشور به حساب آورد. در این مطلب قصد داریم به برخی سوالات رایج در مصاحبه های شغلی بین المللی برای پرستاران اشاره کنیم، که می تواند برای این عزیزان در جهت دستیابی به فرصت های شغلی در کشورهای پیشرفته مفید واقع شود.

در پاسخ به سوالات رایج در مصاحبه های شغلی بین المللی برای پرستاران، این عزیزان باید طوری عمل کنند که تجربه و تسلط حرفه ای، دانش گسترده و همچنین مهارتهای زبان خارجه خود را در سطج بالا به کارفرمای مصاحبه کننده تا جای ممکن نشان دهند. زیرا مدیران منابع انسانی بیمارستان ها و مراکز درمانی بین المللی به دنبال ویژگی های متعددی در متقاضیان هستند که اصلی ترین و معمول ترین آن ها عبارتند از: حرفه ای بودن، تفکر انتقادی، توجه به جزئیات، مدیریت زمان، مهارتهای ارتباطی و ….  پس بر این اساس سوالات مصاحبه نیز طراحی می شوند.

در ابتدای امر ممکن است کارفرما از پرستار سوالاتی عمومی در زمینه معرفی خود بپرسد، مثلا: «درباره خودتان بگویید»، «چرا در سوابق شغلی تان یک شکاف وجود دارد؟»، یا «چرا می خواهید در خارج از کشور کار کنید؟» . در پاسخ به چنین سوالاتی با در نظر داشتن اینکه باید خود را به بهترین نحوه به فرد مصاحبه کننده نشان دهید، این را نیز باید در یاد داشته باشید که نباید درباره تجربه قبلی تان دروغ بگویید یا بزرگنمایی کنید.

همچنین بخوانید:  استخدام پرستار در قطر

حال به برخی از سوالات رایج در مصاحبه های شغلی بین المللی برای پرستاران اشاره می نماییم:

 

  1. چرا حرفه پرستاری را انتخاب کرده اید؟

می دانیم که حرفه پرستاری، شغلی سخت و طاقت فرسا است . تنها کسانی که اشتیاق بالایی به آن دارند شانس موفقیت در این شغل را خواهند داشت. از این رو مدیران منابع انسانی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی بین المللی می خواهند به اشتیاق پرستار در وظایف حرفه ای خود به ویژه مراقبت و ایمنی بیمار و کیفیت مراقبت پی ببرند. از این رو پرستار در پاس به این سوال باید سعی کند عسق خود به جنبه هایی از حرفه پرستاری، ویژکی های این شغل و ارزش مراقبت از بیماران اشاره کند. حتی بیان اینکه فرد از کودکی با دیدن یک پرستار در خانواده اش، اعتقاد و علاقه شخصی به ارزش این شغل پیدا کرده نیز می تواند خوب باشد.

 

  1. چگونه از خودتان مراقبت می کنید؟

همان طور که ذکر شد، پرستاری حرفه ای طاقت فرسا است و افراد از نظر روحی و جسمی می توانند فرسوده شوند. طبیعتا در طول کار پرستاری، این افراد به کرات با لحظات سخت از نظر عاطفی روبرو می شوند. از این رو کارفرما ممکن است بپرسد که فرد چگونه سعی می کند تعادل بین کار و زندگی را برقرار کند تا دچار فرسایش نشده و سختی های وارده را تحمل کرده و عواطف خود را مدیریت کند و بتواند همه روزه با تمام نیرو به مراقبت از بیماران بپردازد و بعد از کار، در منزل نیز به وظایف نسبت به همسر و فرزندان نیز به خوبی بپردازد. در پاسخ به این سوال، فرد می بایست نشان دهد که از هوش عاطفی قدرتمندی برخوردار است. فرد باید به سادگی راه های کنار آمدن با استرس ها و مشکلات عاطفی را بیان کند، مثلا فیلم دیدن کنار خانواده، شنا کردن، دوچرخه سواری و … را می تواند توضیح دهد. بد نیست فرد یک یا چند مثال از موقعیت های عاطفی سختی که با آن ها روبرو شده و چگونگی کنار آمدن با شرایط فوق را نیز بیان کند.

همچنین بخوانید:  استخدام پرستار در آلمان

 

  1. چگونه موقعیت های بحرانی را مدیریت می کنید؟

پرستاری و به ویژه پرستاری در اورژانس، ایجاب می کند که این افراد مرتب در موقعیت های بحرانی قرار بگیرند. برای کارفرمای بیمارستانی مهم است که مطمئن شود این افراد با وجود قرار گرفتن ممتد در چنین شرایطی، اشتیاق خود برای کمک به بیماران را از دست نداده و کیفیت مراقبت های درمانی را کم نکنند. طبیعتا پرستاران در پاسخ دادن به این سوال می توانند مثال هایی از قرار گرفتن در شرایط استرس زا، واکنش های خود را که نشانه خونسردی و مدیریت با تدبیر است را بیان کنند.

 

  1. چگونه با بیمارانی که از کیفیت مراقبت های درمانی شما راضی نیستند، برخورد می نمایید؟

مراکز درمانی به دنبال استخدام پرستارهایی هستند که رضایت بیماران را از خدمات مراقبتی تضمین کنند. پرستار در پاسخ به چنین سوالی باید اشتیاق خود به این حرفه و مهارت حل مسئله را نشان دهد. اول از همه فرد باید نشان دهد که می تواند بالاترین امتیاز رضایت بیمار را حتی در سخت ترین موثعیت ها حفظ کند. وی می تواند یک تجربه قبلی را مثال بزند که برای حل مشکل چه کارهایی انجام داده است و با صبر و حوصله و اشتیاق به به صحبت های بیمار یا خانواده وی گوش داده و با درک موقعیت آن ها، به آن ها اطمینان داده که به خوبی موضوع را بررسی خواهد کرد و اگر لازم باشد با دیگر همکاران نیز صحبت خواهد کرد.

 

  1. چگونه به مدیریت کار با سایر پرستاران، پزشکان و دیگر پرسنل درمانی می پردازید؟

برخی مشاغل زیاد به ارتباط و تعامل با دیگران وابسته نیستند و فرد فقط باید مهارت تخصصی خود را در مصاحبه اثبات کند. اما پرستاری از مشاغلی است که در آن ارتباط و تعامل، نق بسیار پررنگی دارد. از این رو کارفرما می خواهد بداند که فرد متقاضی می تواند با سایر اعضای کادر درمان همکاری و تعامل کند؟ در جواب به این سوال هم باید مثال هایی از تجربیات خود در مشارکت و همکاری تیمی را بیان کنید و بصورت شعاری فقط نگویید روحیه کارگروهی دارید.

همچنین بخوانید:  شرایط کاری متخصصان رشته های علوم پزشکی در عمان

 

  1. اگر مشاهده کنید همکار شما داروی نامناسبی تجویز می کند یا دستانش را نمی شوید، چه عکس العملی نشان می دهید؟

به طور کلی برای کادر درمان، سلامت بیمار از همه چیز مهم تر است و وظیفه هر عضو کادر درمان است که برای حفظ جان بیمار با خظای دیگر اعضای کادر درمان برخورد کرده و بدون توجه به سطح شغلی همکار، آن را گزارش نماید. اما نوع عکس العمل نشان دادن نیز مهم است که می تواند نشانه داشتن روحیه کار گروه باشد. طبیعتا در این مورد نیز بهتر است با بیان تجذبه ای از گذشته، چگونگی تذکر دادن به همکار در صورت انجام اشتباه را بیان کرده و نشان دهید که با رفتار مناسب توانسته اید وی را تشویق کنید که به حرف شما گوش داده و رفتار و کار اشتباهش را تغییر دهد.

 

  1. چگونه در هنگام شیوع یک بیماری واگیردار، شرایط را مدیریت می کنید؟

در چند سال اخیر با وقوع همه گیری ویروس کووید 19، مدیریت بیماری های واگیردار بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و کارفرمایان بیمارستانی هم توقع دارند پرستار تجربه و آموزش کافی را دیده باشد تا بلافاصله بعد از دیدن علائم غیر معمول در یک بیمار، بتواند اقدامات مقتضی را انجام دهد. پرستاران عزیز در این مورد هم باید تجربیات واقعی خخود را بیان نموده و اقدامات مقتضی که انجام داده اند را نیز ذکر نمایند.

 

  1. آیا مهارت و گواهینامه خاصی داشته و تجربه کار با مهارتی ویژه را دارا هستید؟

بهتر است پاسخ به این سوال یک بله یا خیر کوتاه نباشد. اگر پاسخ بله است بهتر است با مثال هایی حقیقی، تجربیات استفاده از مهارت خاصی که دارید را نشان دهید. اگر پاسخ خیر است، بهتر است صریح نه گفته و روی مهارت هایی که دارید مانوور دهید.

 

کاریابی بین المللی پرگاس پارس آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای کار و اعزام نیروی کار پرستار به کلیه کشورها می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره کاریابی بین المللی پرگاس پارس تماس حاصل فرمایید:

021-88662247

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.