ویزای کار ترکیه

در سال های اخیر بسیاری از هموطنان ما به زندگی در کشور ترکیه روی آورده اند. اما داشتن اقامت در این کشور به معنای اجازه کار در بازار کار این کشور نیست. بر اساس قوانین کشور ترکیه، اتباع کلیه کشورهای دنیا به جز شهروندان ترکیه و جمهوری قبرس شمالی برای کار در این کشور، نیاز به اخذ ویزای کار دارند. در این مطلب به شرایط اخذ ویزای کار ترکیه خواهیم پرداخت.

در ابتدای امر باید ذکر کنیم داشتن کیملیک ترکیه، به هیچ وجه اجازه کار را به دارنده اعطا نمی کند. بلکه حتما باید فرد متقاضی کار در بازار کار ترکیه، به محض دریافت ییشنهاد کار از یک کارفرمای ترکیه ای، به اداره مهاجرت یا سفارت ترکیه در کشور خود مراجعه کرده و برای دریافت ویزای کار ترکیه اقدام کند.

در فرآیند دریافت ویزای کار ترکیه، دو طرف کارمند و کارفرما، هر دو دخیل هستند. یعنی فرد متقاضی کار باید از طریق سفارت ترکیه در کشور خود و فرد کارفرما از طریق وزارت کار و تامین اجتماعی کشور ترکیه، مراحل دریافت ویزا را طی کنند.

فرد جویای کار باید جاب آفر دریافتی را به سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود ارائه کند. ثبت نام اولیه برای این منظور به صورت آنلاین صورت می پذیرد و وقت یک مصاحبه حضوری برای فرد متقاضی در سفارت ترکیه تعیین می گردد.

 

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار ترکیه

در روز مصاحبه، فرد متقاضی ویزای کار ترکیه باید مدارک زیر را همراه خود داشته باشد:

–  فرم تکمیل شده درخواست ویزای کار ترکیه.

– پاسپورت معتبر که حداقل شش ماه از اعتبار آن باقی مانده باشد.

– دو قطعه عکس بیومتریک که در ظرف شش ماه گذشته گرفته شده باشد.

– گواهی عدم سو پیشینه؛ این سند ثابت می‌ کند که فرد متقاضی تحت تعقیب کیفری نبوده یا در گذشته مشکل قانونی نداشته‌ است.

همچنین بخوانید:  رزومه چیست؟

– ارائه پیشنهاد شغلی یا جاب آفر از کارفرمای ترکیه ‌ای؛ این سند باید موقعیت شغلی، حقوق ماهانه و مدت اعتبار قرارداد فرد متقاضی با کارفرمای ترکیه ‌ای را نشان ‌دهد.

– ترجمه رسمی تایید شده دیپلم یا گواهی موقت فارغ ‌التحصیلی.

– مدرک دیپلم یا گواهی معادل فارغ ‌التحصیلی موقت؛ این مدرک باید مطابق با مقررات ترکیه در مورد معادل سازی دیپلم از موسسات آموزش عالی خارجی ترکیه اخذ شود.

– بیمه پزشکی مسافرتی؛ برای اینکه بتوان به ترکیه سفر کرد، داشتن بیمه پزشکی مسافرتی الزامی است. این بیمه باید کل خاک ترکیه را تا حداقل مبلغ ۳۰۰۰۰ یورو پوشش دهد.

– مدارک تحصیلی معادل‌ سازی شده مطابق با مقررات تحصیلی ترکیه.

– ارائه اسنادی که نشان دهد فرد متقاضی، مکانی را برای اقامت در ترکیه دارد. این مدارک می ‌تواند گواهی خرید ملک در ترکیه، اجاره نامه، مدرک رزرو هتل و یا خوابگاه در این کشور باشد.

– اثبات تمکن مالی لازم برای امرار معاش؛ ارائه مدرکی مبنی ‌بر داشتن حداقل ۵۰ یورو به ازای هر روزی که فرد متقاضی قصد دارد در ترکیه بماند.

– ارائه گواهی رزرو بلیط هواپیما؛ اگر قصد دارید با هواپیما به ترکیه سفر کنید، باید یک پرواز رفت و برگشت رزرو کنید و این مدرک را در روز تعیین وقت به سفارت یا کنسولگری نشان دهید.

 

پس از ثبت درخواست ویزای کار توسط کارجو، کارفرما باید ظرف 10 روز به وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه مراجعه کرده و مدارک زیر را برای اعطای ویزای کار ترکیه به فرد مورد تاییدش، ارائه دهد:

– نامه درخواست اجازه کار.

– تکمیل فرم درخواست اجازه کار کارکنان خارجی.

– گزارش مبنی ‌بر جزئیات سهام و ساختار سرمایه فعلی واحد تجاری کارفرما.

– ترازنامه گزارش سود و زیان سال‌ های اخیر واحد تجاری کارفرما (این ترازنامه باید توسط اداره مالیات و یا یک حسابدار ماهر تایید شده باشد).

همچنین بخوانید:  بهترین مشاغل 10 سال آینده

 

در صورتی که مدارک ارائه شده توسط طرفین، مشکل و نقص خاصی نداشته باشد، حداکثر 30 روز به طول می انجامد که ویزای کار ترکیه برای فرد متقاضی صادر شود.

 

هزینه اخذ ویزای کار ترکیه

در سال 2022، هزینه اخذ مجوز کار موقت یک ساله ترکیه، حدود 13862 لیر تعیین شده است. برای دریافت مجوز کار دائم یک و دو ساله باید 27724 لیر هزینه پرداخت کرد. هزینه اخذ مجوز کار دائم 2 یا 3 ساله ترکیه 41586 لیر ترکیه می باشد.اما هزینه اخذ مجوز کار نامحدود ترکیه 1386740 لیر ترکیه است. مجوز کار مستقل یک ساله در ترکیه حدود 51570 لیر هزینه دارد. کارمزد کاغذ برای دریافت هر یک از این ویزاها یا مجوزهای کار در ترکیه، 160 لیر می باشد.

 

انواع ویزای کار ترکیه

با نگاهی به لیست ویزاهای صادره توسط اداره مهاجرت ترکیه در می یابیم ویزاهای زیادی تحت عنوان ویزای کاری ترکیه صادر می ‌شود که مقررات صدور و مدت زمان اعتبار هر یک از آنها با یکدیگر متفاوت است. انواع ویزای کار ترکیه به شرح ذیل است:

 

– ویزای استخدام استادان و دانشگاهیان

پرسنل خارجی که در مراکز آموزشی و دانشگاه ‌های ترکیه استخدام می‌ شوند، پس از اخذ ویزا، مجوز اقامت خود را از وزارت آموزش عالی ترکیه دریافت می ‌کنند.

 

– ویزای ویژه هنرمندان

پس از اخذ ویزای کار، مجوز اقامت به افرادی که در واحدهای زیر مجموعه وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار هستند، توسط وزارت فرهنگ و هنر ترکیه اعطا می‌ شود.

 

– ویزای ویژه کارگران منطقه آزاد مشخص

این مجوز اقامت به اتباع خارجی که در مناطق آزاد کشور ترکیه مشغول به کار می ‌شوند توسط وزارت اقتصاد این کشور اعطا می ‌شود.

 

– ویزای ویژه خبرنگاران و مطبوعات

اعضای مطبوعات بین المللی که مایل به بازدید موقت از ترکیه هستند، نیازی به دریافت ویزای مشروح کاری مطبوعات ندارند. در صورتی که فرد خارجی در کشوری باشد که برای ورود به ترکیه به ویزا نیاز دارد، می ‌تواند با اخذ ویزای توریستی وارد ترکیه شود و در صورت نیاز می ‌تواند توسط اداره کل مطبوعات و اطلاعات نخست وزیری کارت مطبوعاتی موقت دریافت کند. کارت مطبوعاتی موقت حداکثر برای مدت سه ماه معتبر و قابل صدور است. همچنین در صورت لزوم تا سه ماه دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود. بنابراین اعضای مطبوعاتی که مجوز اقامت کوتاه مدت دریافت می‌ کنند، نیازی به داشتن مجوز کار ندارند.

همچنین بخوانید:  ویزای جستجوی کار استرالیا

 

– ویزا با اهداف مونتاژ و تعمیرات

این نوع ویزا برای افرادی که به هدف نصب، تعمیر و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات وارداتی به ترکیه می ‌آیند صادر می ‌شود. اقامت این افراد نباید بیشتر از ۳ ماه به طول بیانجامد، در غیر این صورت باید مجوز اقامت کاری دریافت کنند.

 

– ویزای ویژه ورزشکاران

اتباع خارجی که در خارج از کشور اقامت دائم دارند و مایل به بازدید موقت از ترکیه با اهداف مطالعات علمی، فعالیت‌ های فرهنگی و هنری هستند می ‌توانند به مدت یک ماه و افرادی که با هدف انجام فعالیت ورزشی وارد ترکیه می‌ شوند می ‌توانند برای اقامت کمتر از چهار ماه از این ویزا استفاده کنند.

 

– ویزای استخدام یا ویزای استخدامی خاص

این ویزا متعلق به افرادی است که کشورشان بر اساس موافقت نامه ‌های دو جانبه و یا چند جانبه ‌ای که با کشور ترکیه بسته ‌اند برای کار در این کشور نیازی به اخذ ویزای مشروح کاری ندارند.

 

کاریابی بین المللی پرگاس پارس آماده ارایه خدمات در خصوص انواع ویزای کار و اعزام نیروی کار به ترکیه و سایر کشورها می باشد. در ذیل، شماره تماس این کاریابی بین المللی ذکر شده است:

021-88662181

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.