استخدام پزشک در کانادا

همه ساله اشتیاق  به کار در خارج از کشور در میان متخصصان رشته های مختلف از جمله پزشکان بیشتر می شود و این افراد در پی یافتن فرصت های شغلی در کشورهای مهاجرپذیر هستند. دلیل اصلی استقبال از فرصت کار در خارج از کشور در میان این افراد، دستیابی به شرایط مناسب تر زندگی برای خود و خانواده شان و همچنین کسب درآمد بهتر است. طبیعتا برای دستیابی به چنین شرایطی، یکی از اصلی ترین گزینه های پیش روی این عزیزان، کشور کانادا به حساب می ‌آید که بسیاری آن را بهترین کشور برای مهاجران می دانند. این کشور یکی از با ثبات ترین و قوی ترین اقتصادهای جهان را داراست و بعلت اینکه روند توسعه در آن با سرعت مناسبی رو به جلو است، فرصت های شغلی در اکوسیستم کسب و کار آن فراوان بوده و سطح درآمدهای افراد متخصص در رشته های مختلف به ویژه پزشکان در این کشور، در دنیا مثال زدنی است. از این رو در میان پزشکان ایرانی نیز تعداد متقاضیان استفاده از فرصت استخدام پزشک در کانادا سال به سال افزایش می یابد. در این مطلب قصد داریم به شرایط استخدام پزشک در کانادا و همچنین درآمد پزشکان در کانادا بپردازیم.

اما نکته مهم این است که تنها پزشکانی که موفق به اخذ مجوز طبابت و اجازه کار در کانادا شوند، می توانند شانس استخدام پزشک در کانادا در مراکز درمانی، کلینیک ‌ها و بیمارستان های این کشور و همچنین اقامت کاری در این کشور را داشته باشند که در نهایت برای این افراد و خانواده هایشان پس از مدت زمان تعیین شده شانس اخذ اقامت دائم کانادا نیز میسر می باشد.

کانادا یک کشور دو زبانه می باشد که البته زبان رسمی در تمامی استان های آن به جز استان شرقی کبک انگلیسی بوده و در استان کبک زبان رسمی، زبان فرانسه است. افراد متقاضی استخدام پزشک در کانادا باید برای اخذ مجوز کار طبابت در این کشور مدرک زبان رسمی آن استان از این کشور که قصد دارند در آن به کار بپردازند را  داشته باشند که برای زبان انگلیسی نمره 7 در آزمون آیلتس و برای زبان فرانسه مدرک معتبر در سطح حداقل B2 می باشد. طبیعی است که به مانند سایر کشورهای دنیا از شرایط کاریابی پزشکان در کانادا نیز گذراندن پروسه آزمون معادل سازی در این کشور است. زیرا پزشکی به مانند سایر رشته های بخش بهداشت و درمان و سلامت از رشته های حساس در کانادا و تمامی کشورهای دنیا به شمار می رود و فارغ التحصیلان این رشته در کشورهای دیگر برای کار در سیستم بهداشت و درمان کانادا باید صلاحیت خود را به اثبات برسانند و این اثبات صلاحیت علمی بدون موفقیت در فرآیند معادل سازی مدارک در این کشور میسر نمی باشد.

متقاضیان به منظور ورود به بازار کار این کشور به عنوان یک پزشک و انطباق شرایط‌ با لیست شرایط مهاجرت پزشکان ، باید بیش از هرچیز یک پزشک معتبر، با گواهی‌ های معتبر طبابت در کشور خود باشند. به علاوه برای داشتن شرایط مهاجرت پزشکان، داوطلبان باید بتوانند اثبات کنند که سطح کاری و مدارج علمی آنان همسان با یک پزشک شاغل در کشور کاناداست. استخدام پزشک در کانادا منوط به اثبات این مسئله است. گام اول این است که متقاضی باید مطمئن شود که مدرک تحصیلی رشته پزشکی وی از طرف دولت کانادا به رسمیت شناخته می ‌شود و مورد تایید است. برای این کار لازم است تا WDMS  یا لیست مرجع مراکز علمی که مدرک پزشکی آن‌ ها نزد دولت کانادا دارای اعتبار است، چک شود. در این لیست، دانشگاه‌ هایی از ایران که مورد تایید هستند عبارتند از:

همچنین بخوانید:  اعزام کارکنان بخش سلامت به قطر

1. دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

2. دانشگاه علوم پزشکی البرز (کرج)

3. دانشگاه علوم پزشکی اراک

4. دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

5. دانشگاه علوم پزشکی ارتش (تهران)

6. دانشگاه علوم پزشکی آیت‌الله طالقانی (تهران)

7. دانشگاه علوم پزشکی بابل

8. دانشگاه علوم پزشکی بقیه ‌الله تهران

9. دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

10. دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

11. دانشگاه علوم پزشکی فسا

12. دانشگاه علوم پزشکی قم

13. دانشگاه علوم پزشکی گرگان

14. دانشگاه علوم پزشکی گناباد

15. دانشگاه علوم پزشکی رشت

16. دانشگاه علوم پزشکی همدان

17. دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس

18. دانشگاه علوم پزشکی ایلام

19. دانشگاه علوم پزشکی ایران (تهران)

20. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

21. دانشگاه علوم پزشکی آزاد اردبیل

22. دانشگاه علوم پزشکی آزاد کازرون

23. دانشگاه علوم پزشکی آزاد کرمان

24. دانشگاه علوم پزشکی آزاد مشهد

25. دانشگاه علوم پزشکی آزاد نجف آباد

26. دانشگاه علوم پزشکی آزاد بین‌المللی قشم

27. دانشگاه علوم پزشکی آزاد ساری

28. دانشگاه علوم پزشکی آزاد شاهرود

29. دانشگاه علوم پزشکی آزاد تبریز

30. دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران

31. دانشگاه علوم پزشکی آزاد تنکابن

32. دانشگاه علوم پزشکی آزاد یزد

33. دانشگاه علوم پزشکی آزاد زاهدان

34. دانشگاه علوم پزشکی جهرم

35. دانشگاه علوم پزشکی کاشان

36. دانشگاه علوم پزشکی کرمان

37. دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

38. دانشگاه علوم پزشکی سنندج

39. دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد

40. دانشگاه علوم پزشکی مشهد

41. دانشگاه علوم پزشکی ساری

42. دانشگاه علوم پزشکی بجنورد

43. دانشگاه علوم پزشکی قزوین

44. دانشگاه علوم پزشکی آزاد قم

45. دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

46. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

47. دانشگاه علوم پزشکی سمنان

48. دانشگاه علوم پزشکی شاهد (تهران)

49. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (تهران)

50. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (یزد)

51. دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

52. دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

53. دانشگاه علوم پزشکی شیراز

54. دانشگاه علوم پزشکی تبریز

55.دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

56. دانشگاه علوم پزشکی زنجان

آزمون معادل سازی مدارک پزشکی در کانادا MCCQE نام دارد و متقاضیان پس از ایجاد حساب کاربری در سایت این آزمون، باید مراحل آن را بگذرانند. متقاضیان باید در ابتدا بخش اول آزمون MCCQE را پشت سر بگذارند که یک امتحان یک روزه و آنلاین است در آن باید دانش پایه‌ ای خود از پزشکی را نشان دهند.  سپس باید در بخش دوم آزمون MCCQE که البته پیچیده تر است، باز هم به صورت آنلاین شرکت کنند. باید یادآوری کنیم که طبق شرایط مهاجرت پزشکان که توسط دولت کانادا اعلام شده است، آنلاین بودن این آزمون به معنی امکان شرکت در آن از هر جایی نیست، بلکه داوطلبان باید با یک برنامه ‌ریزی قبلی در یکی از پانصد مرکز رسمی و اعلام شده از سوی دولت کانادا حضور پیدا کنند. متقاضیان بسته به روزی که امکان مسافرت و حضور در مراکز برگزاری را دارند، به جستجو میان مراکز می ‌پردازند و پس از یافتن مرکز مناسب باید از طریق حساب کاربری خود با مرکز هماهنگ کرده و یک کد دوازده الی شانزده رقمی شناسایی دریافت کنند. شهر آنکارای ترکیه نزدیک ترین و در دسترس ترین مرکز برگزاری این آزمون برای پزشکان هموطنمان به شمار می رود. متقاضیان باید در موعد مقرر در محل آزمون حضور پیدا کرده و در گام اول یک آزمون یک روزه آنلاین، در ارتباط مستقیم تصویری با کانادا را سپری کنند و پس از قبولی در این بخش حداکثر یک سال فرصت دارند تا در گام دوم آزمون شرکت کنند. گام دوم هم وضعیت به همین منوال است، اما آزمون دو روزه بوده و در طی دو روز در شرایط ایزوله و ارتباط مستقیم با خود کانادا برگزار خواهد شد. قبولی داوطلب در هر کدام از این آزمون ‌ها بسته به نمراتی است که کسب خواهد کرد. افرادی که موفق شوند از آزمون معادل سازی مدارک پزشکی در کانادا سربلند بیرون آیند، باید باید یک پرونده قوی Express Entry ایجاد کنند و برای دریافت اقامت، اقدام نمایند.

همچنین بخوانید:  استخدام پزشکان در ایرلند

با داشتن پاسخ مثبت ارزیابی شورای پزشکی کانادا، نوبت گام پایانی اثبات توانایی‌ های پزشکی داوطلبان است و باید مستقیماً توسط بورد تخصصی پزشکی استان محل طبابت خود تأیید شده و گواهی دریافت کنند. دقت داشته باشید که اگر متقاضی از یک برنامه استانی جهت احراز شرایط مهاجرت پزشکان در مورد خود استفاده نکرده باشد، کل فرآیند مهاجرت وی در عمل، هماهنگ سازی پرونده Express Entry و پرونده پزشکی نزد شورای پزشکی کاناداست. نقطه پایانی این فرآیند معادل سازی، بدست آوردن دعوت ‌نامه مهاجرت به کانادا از طرف دولت این کشور مهاجرپذیر است.

البته پس از ورود به این کشور، پزشکان باید دوره اینترنشیپ یا کارورزی را در سیستم بهداشت و درمان این کشور بگذرانند تا مدرک یا گواهی اجازه طبابت را از نظام سلامت کانادا دریافت کنند. با این گواهی می توانند در هر یک از کلینیک ها یا بیمارستان های این کشور مشغول به کار شوند. شرایط استخدام پزشک در کانادا برای پزشکان عمومی و متخصص در بخش های مختلف به همین منوال است. نکته مهمی که نباید از یاد برد این است که آزمون معادل سازی در این کشور به زبان انگلیسی است و در استان کبک آزمون های استانی به زبان فرانسه برگزار می گردد.

 

کاریابی پزشکان در کانادا

در سال های اخیر کشور کانادا همواره با کمبود پزشکان و کلیه پرسنل بخش بهداشت و درمان مواجه بوده است و هر سال رشته پزشکی در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا ذیل کد NOC با شماره 3113 قرار گرفته است. از این رو این رشته در هر دو برنامه مهاجرتی فدرال و استانی مهاجرت در کشور کانادا جای دارد. دربرنامه مهاجرتی استانی که به PNPs معروف است، پذیرش مهاجران بر مبنا و معیارهای استانی (فقط یک استان) انجام می شود. اما در بخش فدرال، معیارهایی کلی ‌تر برای پذیرش متقاضیان وجود دارد. هر دوی این برنامه ها کارفرما محور هستند، اما در این مورد تفاوت دارند که در PNPs متفاضی باید یک جاب ‌آفر از کارفرمایان فعال در اکوسیستم کسب و کار کانادا دریافت نماید، اما در برنامه دیگر وجود جاب ‌آفر الزامی نیست، هر چند باعث تسریع فرآیند ویزای متقاضیان خواهد شد. نکته مهم دیگر این است که در برنامه‌ های استانی، معیارهای زبانی و سطح مهارت برای مشاغل، ساده ‌تر هستند. البته باید دقت داشت که حتی پس از پذیرش در یک برنامه استانی باز هم تصمیم نهایی به دولت فدرال بستگی دارد و متقاضی به محض پذیرش در برنامه استانی یک استان خاص، اقامت کانادا را دریافت نخواهد کرد بلکه ادامه فرآیند اخذ اقامت حدود 16 ماه به طول خواهد انجامید.

همچنین بخوانید:  شرایط کاری متخصصان رشته های علوم پزشکی در عمان

شرایط بازار کار این کشور برای پزشکان نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار مناسب است و فرصت استخدام پزشک در کانادا در کنار استخدام پزشکان در استرالیا را می‌ توان بهترین موقعیت ‌های مهاجرت کاری برای این عزیزان به حساب آورد. یکی از مزایای برنامه کاریابی پزشکان در کانادا که برای آنان بسیار جذابیت دارد امکان اخذ اقامت این کشور پیشرفته برای خود و خانواده شان و بهره مند شدن از مزایای زندگی در این کشور پیشرفته و آرام است. همچنین از ابتدای امر و با حضور پزشک در کانادا ، ویزا برای همراهی همسر و فرزندان وی نیز صادر می شود. در این برنامه برای مشتاقان استخدام پزشک در کانادا هیچ گونه محدودیت سنی در نظر گرفته نشده و هر پزشکی که شرایط استفاده از موقعیت کاریابی پزشکان در کانادا را داشته باشد می تواند از مزایای برنامه بهره مند گردد.

کاریابی بین المللی پرگاس پارس با سالها تجربه در زمینه اعزام نیروی کار پزشکی به کانادا آماده ارائه خدمات در زمینه مذاکره و اخذ جاب آفر یا پیشنهاد کاری از موسسات درمانی کانادا برای مشتاقان استخدام پزشک در کانادا می باشد. همچنین این کاریابی بین المللی راهنمای هایی لازم در کلیه مراحل از جمله اخذ ویزای کار کانادا و غیره را نیز ارائه می نماید.

 

درآمد پزشکان در کانادا

در کشور کانادا پزشکی و به طور کلی مشاغل مربوط به سیستم بهداشت و درمان از درآمد بسیار بالایی در مقایسه با هزینه های زندگی در این کشور برخوردارند و به همین جهت است که سال به سال مشتاقان کاریابی پزشکان در کانادا بیشتر می شود. البته درآمد پزشکان در کانادا بسته به منطقه ای که در آن مشغول به کار می شوند و همچنین کارفرمایی که آن ها را استخدام می نماید، می تواند متفاوت باشد. پزشکان در کانادا می توانند در بیمارستان ها و کلینیک ها، مراکز علمی تحقیقاتی درمانی دانشگاه های علوم پزشکی، خانه های سالمندان و مراکز مراقبتی، و همچنین کلیساها و مراکز مذهبی ارائه کننده خدمات درمانی به مردم مشغول به کار شوند. درآمد پزشکان در کانادا بر اساس سطح کاری و تخصص آنان نیز متفاوت است. متوسط درآمد سالانه پزشکان پیش از کسر مالیات اندکی بیش از 225000 دلار می باشد که البته پزشکان متخصص درآمدهای بسیار بیشتری حتی تا 680 هزار دلار در سال نیز بدست می آورند.

 

کاریابی بین المللی پرگاس پارس آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای کار و اعزام نیروی کار به کانادا و سایر کشورها می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره کاریابی بین المللی پرگاس پارس تماس حاصل فرمایید:

021-88662247

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.