استخدام پزشک در ترکیه

  • استخدام پزشک در ترکیه
  • کاریابی پزشکان در ترکیه

ترکیه همسایه غربی ایران در سال های اخیر سرمایه گذاری قابل توجهی روی توسعه و بهسازی زیرساخت های بخش سلامت و بهداشت درمان خود انجام داده و بر این اساس سعی دارد؛ نه تنها نیازهای مردم خود را در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی تامین نماید، بلکه بتواند به قطب جذب گردشگری سلامت (توریسم پزشکی یا هلث توریسم) در منطقه خاورمیانه نیز تبدیل گردد. باید در نظر داشت که بسیاری از کشورهای این منطقه زیرساخت های بسیار ضعیفی از نظر امکانات بهداشتی و درمانی دارند و از همین رو گروهی از ساکنان این کشورها که تمکن مالی کافی دارند، برای درمان بیماری‌ های جدی و مشکلات جسمی حاد خود به کشورهای پیشرفته تر منطقه همچون ایران و ترکیه سفر می کنند. به همین دلیل، ترکیه سعی کرده با توسعه سریع زیرساخت های نظام سلامت خود برنده رقابت در زمینه جذب توریست سلامت در این منطقه به حساب ‌آید. اما ترکیه علاوه بر زیرساخت های مناسب، برای توسعه بخش سلامت به نیروهای متخصص و زبده در کلیه تخصص های بخش بهداشت درمان نیز نیاز مبرم دارد و به همین جهت تصمیم گرفته کمبود نیروی کار ماهر در این زمینه را از طریق اعطای مجوز کار به متخصصان خارجی برای کار در این کشور جبران نماید. بر همین اساس عزیزان هموطن ما نیز می توانند برای استخدام پزشک در ترکیه اپلای کنند و در صورت داشتن شرایط لازم وارد بازار کار این کشور شوند.

همانطور که می دانیم رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، و کلیه تخصص های پیراپزشکی که با سلامت و جان انسان ها به طور مستقیم سر و کار دارند، رشته های حساس به حساب می آیند و هر فردی که فارغ التحصیل این رشته ها در دانشگاه های کشورهای دیگر باشد، برای ورود به کشور مقصد مهاجرت خود باید حتماً صلاحیت علمی خود را به اثبات برساند. برای ورود به بازار کار ترکیه در این رشته ها نیز همین شرایط برقرار است و هیچ پزشکی بدون اینکه از طریق شرکت در پروسه و آزمون معادل سازی مدارک در ترکیه، صلاحیت علمی خود را به نظام سلامت این کشور اثبات کند، نمی‌تواند مجوز کار در این کشور را اخذ نماید؛ افرادی که موفق به طی کردن فرایند معادل سازی مدارک در این کشور می شوند شایسته استفاده از فرصت استخدام پزشک در ترکیه به حساب می آیند و در واقع مجوز کار طبابت در این کشور را از سیستم بهداشت و درمان  ترکیه دریافت می نمایند.

همچنین بخوانید:  استخدام پزشک در نیوزلند

افرادی که به تحصیل در ترکیه در رشته پزشکی پرداخته‌ اند فارغ از تابعیت آنان، برای کار در سیستم بهداشت و درمان کشور نیاز به معادل سازی مدارک نداشته و و حتی مدرک زبان ترکی در سطح B1 که از فارغ التحصیلان این  رشته از کشورهای دیگر خواسته می ‌شود را نیز لازم نیست ارائه نمایند.

بر اساس قوانین ترکیه تا چند سال قبل؛ مجوز کار برای پزشکان خارجی صادر نمی شد. اما همین جاه طلبی های این کشور برای تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت، موجب شده که به پزشکان خارجی نیز نیاز پیدا کند و به آنان مجوز کار در مراکز خصوصی و غیردولتی را اعطا نماید. بر اساس بروزرسانی قانون کار کشور ترکیه در ماده ۶۷۳۵ اجازه استخدام پزشکان و پرستاران خارجی در کلینیک ها و بیمارستان های خصوصی و غیر دولتی این کشور داده شده است. اما بر اساس این قانون جدید نیز، همچنان ماماها، داروسازان، و متخصصان سایر رشته های پیراپزشکی اجازه کار در کشور ترکیه را ندارند.

 

کاریابی پزشکان در ترکیه

ابتدا متقاضیان استخدام پزشک در ترکیه باید یک جاب آفر یا پیشنهاد کاری از کارفرمایی در کشور ترکیه که یک کارفرمای غیر دولتی یا خصوصی است، را متقاعد به استخدام خود نمایند. زیرا بر اساس قوانین این کشور همان طور که پیش تر ذکر شد، اجازه کار پزشکان خارجی در مراکز دولتی این کشور همچنان صادر نمی شود و فقط با تکیه بر پیشنهاد کاری یا جاب آفر دریافت شده، این افراد می توانند وارد فرآیند معادل سازی مدارک پزشکی در این کشور شوند تا بتوانند مجوز کار پزشکی در کشور ترکیه را دریافت نمایند. اما همین مرحله از پروسه کاریابی پزشکان در ترکیه یعنی اخذ جاب آفر یا پیشنهاد کاری از یک کارفرما در این کشور، کاری ساده نبوده و بسیاری در انجام آن موفقیتی بدست نمی آورند. باید در نظر داشت که بحث کاریابی یک مورد کاملا تخصصی است که نیاز به دانش و تجربه فراوان دارد. به همین جهت این کار تخصصی باید توسط یک گروه ماهر و با تجربه در زمینه کاریابی در خارج از کشور صورت گیرد تا به موفقیت منجر شود. کاریابی بین المللی پرگاس پارس با سالها تجربه در زمینه اعزام نیروی کار پزشکی به ترکیه و سایر کشورها آماده ارائه خدمات صفر تا صد، در تمامی زمینه های لازم از جمله دریافت پیشنهاد کاری یا جاب آفر و همچنین ویزای کار کشور ترکیه و به ویژه کمک در زمینه تمامی مراحل معادل سازی مدارک پزشکی در این کشور برای هموطنان عزیزمان می باشد.

همچنین بخوانید:  استخدام پزشک در آلمان

ادامه پروسه کاریابی پزشکان در ترکیه به این صورت است که پس از اخذ جاب آفر، این عزیزان باید مدارک خود را در این کشور معادل سازی نموده  و مجوز کار طبابت دریافت کنند. درابتدای امر، افراد متقاضی استخدام پزشک در ترکیه باید مدارک تحصیلی و سوابق کاری خود را برای وزارت بهداشت ترکیه ارسال نمایند تا تاییدیه اولیه را دریافت نمایند. در مرحله بعدی این افراد می بایست در آزمون معادل سازی مدارک پزشکی در ترکیه که آزمون تحصیلات تکمیلی YOK می باشد، شرکت نموده و از عهده این آزمون با موفقیت برآیند. همچنین متقاضیان کاریابی پزشکان در ترکیه باید بتوانند در آزمون زبان ترکی حداقل نمره ۸ یا سطح B1 را اخذ نمایند تا تسلط نسبی خود به زبان ترکی را به اثبات برسانند. زیرا در هر کشوری مردمان آن کشور که بیماران بالقوه و مراجعان معمول در سیستم بهداشت و درمان هستند، با زبان رسمی همان کشور صحبت می کنند و طبیعتا زبان ارتباطی بیماران در کشور ترکیه، ترکی استانبولی است، از طرف دیگر بنا بر ماهیت کار پزشکان، این افراد نیاز به ارتباط تنگاتنگ با بیماران یا همان مراجعان و همچنین سایر اعضای کادر بهداشت و درمان دارند که این ارتباط نیز در کشور ترکیه باید به زبان رسمی این کشور برقرار شود.

مرحله پایانی کار برای مشتاقان استخدام پزشک در ترکیه در فرآیند معادل سازی مدارک، شرکت در آزمون تعیین سطح معروف به آزمون STS است که توسط سازمان سنجش آموزش ترکیه دو بار در سال برگزار می گردد. این آزمون فقط به صورت کتبی و یک مرحله‌ ای بوده و مرحله عملی در آن تعریف نشده است. برای شرکت در آن هیچ محدودیت سنی نیز در نظر گرفته نشده است. باید در نظر داشت که شرکت در آزمون نیز به زبان ترکی برگزار می گردد و بدون تسلط به زبان ترکی، بهرهیچ وجه امکان قبولی در این آزمون وجود ندارد که این موضوع مجددا اهمیت تسلط به زبان ترکی را برای مشتاقان کاریابی پزشکان در ترکیه به اثبات می رساند.

همچنین بخوانید:  کاریابی پزشکان در کویت

 

درآمد پزشکان در ترکیه

برای پزشکان ایرانی که مشتاق کار در خارج از کشور هستند، به علل مختلف، ترکیه می تواند یکی از گزینه های بسیار مناسب به حساب آید. اولاً فاصله این کشور تا ایران بسیار کم بوده و امکان سفر راحت و ارزان به کشورمان و دیدار با خانواده در فرصت های تعطیلات برای افرادی که در این کشور به کار مشغول می شوند فراهم است. همچنین به علت روابط بسیار حسنه ای که بین ترکیه و کشور عزیزمان ایران در سال های متمادی وجود داشته است، رفتار بسیار خوبی با ایرانیان در این کشور صورت می پذیرد و از این نظر نیز چنین مشکلی برای ایرانیان وجود ندارد، مناسب بودن درآمد پزشکان در ترکیه نیز یکی دیگر جذابیت های استفاده از امکان کاریابی پزشکان در ترکیه به شمار می رود. باید در نظر داشت که درآمد پزشکان در ترکیه بسته به سابقه کاری و تجربه و مهارت پزشک و همچنین کارفرمای وی تعیین می گردد. همچنین میزان درآمد پزشکان در ترکیه در شهرهای مختلف این کشور یکسان نیست، به عنوان مثال حداقل درآمد پزشکان در ترکیه در شهر استانبول ۱۷۰ هزار لیر و حداکثر آن نیز ۳۲۶ هزار لیر برای پزشکان عمومی می باشد. پزشکان جراح در این شهر ترکیه، بین ۲۷۱ هزار تا ۵۷۵ هزار لیر درآمد دارند. همچنین چشم پزشک ها در این شهر کشور، بین ۲۲۵ تا ۴۵۵ هزار لیر ترکیه درآمد کسب می نمایند که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور درآمد بسیار مناسبی است. همچنین میانگین درآمد پزشکان در کل کشور ترکیه بدین شرح است که پزشکان عمومی حدود ۱۷۶ هزار دلار، پزشکان جراح حدود ۳۱۱ هزار دلار، روانپزشکان حدود ۱۷۰ هزار دلار، وچشم پزشکان حدود ۹۵ هزار دلار در سال درآمد دارند که همان طور که پیش تر ذکر کردیم این رقم بر اساس فاکتورهای متعددی می تواند کمتر یا بیشتر از میانگین ذکر شده باشد.

 

کاریابی بین المللی پرگاس پارس آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای کار و اعزام نیروی کار به ترکیه و سایر کشورها می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره کاریابی بین المللی پرگاس پارس تماس حاصل فرمایید:

021-88662247

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.