استخدام پزشک در نروژ

کشور نروژ یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا سالهاست به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد مهاجرت کاری برای متخصصان رشته های مختلف شناخته می شود. شرایط مناسب زندگی در این کشور مرفه منطقه اسکاندیناوی موجب شده بسیاری از متخصصان رشته های مختلف از جمله علوم پزشکی از سراسر دنیا همه ساله برای مهاجرت کاری به این کشور اپلای نمایند. دلایل مختلفی برای این امر می ‌توان ذکر کرد. مهم ترین مورد این است که رشته های علوم پزشکی و به ویژه خود رشته پزشکی سال‌ هاست از رشته های مورد نیاز نروژ به شمار می رود و بازار کار این رشته ها در کشور نروژ فرصت های شغلی زیادی دارد.

همچنین درآمد پزشکان در نروژ نیز رقم بسیار مناسبی بوده و نسبت به هزینه های زندگی در این کشور نیز تناسب بسیار خوبی دارد. در این مطلب به شرایط استخدام پزشک در نروژ اشاره می نماییم.

کشور نروژ مانند سایر کشورهای منطقه اسکاندیناوی به ویژه در دهه های اخیر با نرخ رشد جمعیت بسیار پایین و در بسیاری از سال ها با نرخ رشد جمعیت منفی مواجه بوده است. در نتیجه این کشور با معضل پیری جمعیت مواجه شده و در اکثر رشته ها به ویژه رشته های مربوط به نظام سلامت و سیستم بهداشت و درمان کمبود نیروی کار فعال دارد. همچنین خود پدیده پیری جمعیت موجب می شود که نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی بالا رود و به همین جهت نیاز به حضور پزشکان و متخصصان دیگر رشته های فعال در کادر درمانی بیشتر شود. از این رو فرصت استخدام پزشک در نروژ برای متخصصان این رشته که در سایر کشورهای دنیا تحصیل کرده‌ اند نیز فراهم شده است. زیرا کشور نروژ نمی تواند این کمبود نیروی متخصص را به تنهایی از طریق فارغ التحصیلان دانشگاه های خود تامین نماید.

 

کاریابی پزشکان در نروژ

پزشکانی که تحصیلات خود را در دانشگاه های نروژ گذرانده اند فارغ از ملیتشان می ‌توانند بدون هیچ مشکلی پس از اتمام تحصیلات خود در این کشور، مجوز کار در سیستم بهداشت و درمان نروژ را به دست آورند. اما برای پزشکانی که تحصیل خود را در دانشگاه های سایر کشورها گذرانده اند، دو حالت مختلف وجود دارد. دسته اول پزشکانی هستند که در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تحصیل رشته پزشکی پرداخته اند. برای این افراد بدون هیچ مشکلی و بدون نیاز به فرآیند معادل سازی مدارک تحصیلی، امکان کار در نروژ فراهم است. زیرا کلیه دانشگاه های کشورهای عضو اتحادیه اروپا از استاندارد آموزشی مشترکی پیروی می کنند و به همین جهت مدارک ارائه شده در آن ها در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای اعتبار به شمار می رود و پزشکانی که در هریک از این کشورها تحصیل کرده باشند، می ‌توانند مجوز کار در نروژ را دریافت نمایند. اما پزشکانی که در کشورهای دیگر دنیا که عضو اتحادیه اروپا نیستند، تحصیل کرده باشند در صورتی که قصد داشته باشند از فرصت استخدام پزشک در نروژ استفاده کنند، باید حتماً مدارک تحصیلی خود را در این کشور معادل سازی نمایند و در غیر اینصورت مجوز کار در سیستم بهداشت و درمان این کشور را به دست نخواهند آورد. دلیل این موضوع این است که رشته پزشکی و سایر رشته های مرتبط با علوم پزشکی رشته هایی حساس به حساب آمده و مستقیماً با جان و سلامت انسان ها در ارتباط هستند. به همین جهت متخصصان این رشته ها در صورتی که بخواهند در نروژ به کار مشغول شوند باید حتماً صلاحیت علمی آن ها برای سیستم بهداشت و درمان این کشور اثبات شده باشد و تحصیلات این رشته در کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا به هیچ وجه تحت نظر و مورد تایید نظام سلامت نروژ نمی باشد. از این رو این افراد باید در پروسه معادل سازی مدارک تحصیلی پزشکی در نروژ شرکت کنند تا صلاحیت علمی خود را برای نظام سلامت نروژ به اثبات برساند و مجوز کار در این کشور را دریافت کنند.

همچنین بخوانید:  کاریابی پزشکان در کویت

در گام اول لازم است این افراد مدارک تحصیلی و سوابق کاری خود را برای وزارت بهداشت و درمان نروژ ارسال کنند. این وزارتخانه در نهایت تا ۷ ماه مدارک آنان را بررسی نموده و به آنان اطلاع رسانی می کند که تاییدیه اولیه مدارک را دریافت کرده‌ اند یا خیر. در صورت تایید اولیه مدارک متقاضیان کاریابی پزشکان در نروژ باید در آزمون معادل سازی مدرک تحصیلی پزشکی در این کشور شرکت کنند که به صورت تئوری و عملی برگزار می شود.

نکته مهم این است که آزمون معادل سازی مدارک تحصیلی پزشکی در این کشور به زبان نروژی برگزار می ‌شود و به همین جهت افرادی که تسلط کافی به زبان‌ نروژی نداشته باشند، شانسی برای موفقیت در این آزمون ندارند. از این رو پیش از هر اقدامی بهتر است متقاضیان کاریابی پزشکان در نروژ به بالا بردن مهارت های خود در زبان نروژی اهتمام ورزند. همچنین پزشکان برای کار در نروژ و اخذ مجوز کار این کشور به ارائه مدرک زبان نروژی نیز نیاز دارند که حداقل باید در سطح متوسط یا B2 باشد.

پذیرفته شدگان آزمون معادل سازی مدارک تحصیلی پزشکی در نروژ باید یک دوره آزمایشی یا کارورزی را به مدت حداقل ۱۰ هفته تحت نظر پزشکان رجیستر شده در کشور نروژ طی کنند تا در پایان دوره مجوز کار به عنوان یک پزشک مستقل در این کشور اروپایی را اخذ کنند.

متقاضیان استخدام پزشک در نروژ باید مدارک تحصیلی و سوابق کاری خود را برای کارفرمایان فعال در این کشور ارسال کنند و در صورت تایید اولیه، به یک مصاحبه کاری آنلاین دعوت می شوند و اینجاست که باز هم تسلط به زبان نروژی به کار آنها می آید. در این مصاحبه باید آنان به خوبی دانش و تسلط خود را به علم پزشکی و زبان نروژی نشان داده و کارفرما را به استخدام خود ترغیب نمایند. اما متاسفانه بسیاری از این عزیزان به علت عدم آشنایی با شرایط مصاحبه های شغلی نمی ‌توانند کارفرما را به استخدام خود مجاب نمایند و به همین جهت استفاده از خدمات یک کاریابی بین المللی می تواند برای آنان راهگشا باشد. کاریابی بین المللی پرگاس پارس با سال ها تجربه در زمینه اعزام نیروی کار به ویژه در رشته های علوم پزشکی به کشورهای اروپایی از جمله نروژ آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز می باشد. خدمات این کاریابی در کلیه کشورهای اروپایی برقرار است و به عنوان مثال این  کاریابی بین المللی موفق شده پرونده های بسیاری را در زمینه کاریابی پزشکان در آلمان به نتیجه برساند.

همچنین بخوانید:  استخدام پزشک در سوئد

 

درآمد پزشکان در نروژ

به‌ طور کلی سطح درآمدها در کشور نروژ بسیار بالا بوده و از اکثر کشورهای اروپایی به مراتب بالاتر است. البته باید در نظر داشت هزینه های زندگی در این کشور نیز بالاتر از این کشورها می باشد. اما تناسب بسیار خوبی بین هزینه های زندگی و درآمد در این کشور برقرار است و به همین جهت این کشور یکی از بالاترین سطوح رفاه را در میان کشورهای دنیا به خود اختصاص داده است. به طور میانگین درآمد پزشکان در نروژ حدود ۱۸۴ هزار دلار در سال است که بسته به تخصص و مهارت پزشکان، سابقه و تجربه کاری آنان، و همچنین شرایط کارفرما، این درآمد می تواند کمتر یا بیشتر باشد. اما به طور معمول محدوده درآمد پزشکان در نروژ از ۱۸۲ هزار دلار تا ۱۸۸ هزار دلار می باشد.

 

کاریابی بین المللی پرگاس پارس آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای کار و اعزام نیروی کار به نروژ و سایر کشورها می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره کاریابی بین المللی پرگاس پارس تماس حاصل فرمایید:

021-88662247

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.