استخدام پزشک در فرانسه

اشتیاق به کار در خارج از کشور در میان متخصصان رشته های مختلف از جمله پزشکان به ویژه در سال های اخیر بسیار بیشتر شده است. اصلی ترین علت استقبال از فرصت کار در خارج از کشور در میان این افراد، دستیابی به شرایط مناسب تر زندگی برای خود و خانواده شان و همچنین کسب درآمد بهتر است. طبیعتا برای دستیابی به چنین شرایطی، یکی از اصلی ترین گزینه های پیش روی این عزیزان، کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد. در بین کشورهای اروپایی، فرانسه یکی از مقاصد عالی برای مهاجرت کاری پزشکان به حساب می آید. زیرا این کشور یکی از با ثبات ترین و قوی ترین اقتصادهای اروپا و حتی جهان را داراست و سطح درآمدها در آن نیست به هزینه های زندگی مناسب است. همچنین بازار کار این کشور برای متخصصان بخش سلامت و بهداشت و درمان از شرایط مناسبی برخوردار است. از این رو در میان پزشکان ایرانی نیز تعداد متقاضیان استفاده از فرصت استخدام پزشک در فرانسه سال به سال رو به افزایش می گذارد. در این مطلب قصد داریم به شرایط استخدام پزشک در فرانسه و همچنین درآمد پزشکان در فرانسه بپردازیم.

در ابتدای امر لازم به ذکر است که تنها پزشکانی که موفق به اخذ مجوز طبابت و اجازه کار در فرانسه شوند، می توانند شانس استخدام پزشک در فرانسه در مراکز درمانی، کلینیک ‌ها و بیمارستان های این کشور و همچنین اقامت کاری در این کشور را داشته باشند که در نهایت برای این افراد و خانواده هایشان پس از مدت زمان تعیین شده شانس اخذ اقامت دائم فرانسه نیز میسر می باشد.

از آنجا که زبان فرانسوی، زبان رسمی مردمان این کشور است، افرادی که قصد کار در نظام سلامت این کشور اروپایی را دارند باید حتما به این زبان تسلط بسیار بالایی پیدا کرده و مدرک معتبر این زبان را ارائه کنند. افراد متقاضی استخدام پزشک در فرانسه باید برای اخذ مجوز کار طبابت در این کشور مدرک زبان فرانسه را حداقل در سطح حداقل C1 داشته باشند. طبیعی است که به مانند سایر کشورهای دنیا از شرایط کاریابی پزشکان در فرانسه نیز گذراندن دوره و آزمون معادل سازی در این کشور است. زیرا پزشکی به مانند سایر رشته های بخش بهداشت و درمان و سلامت از رشته های حساس در فرانسه و تمامی کشورهای دنیا به شمار می رود و فارغ التحصیلان این رشته در کشورهای دیگر برای کار در سیستم بهداشت و درمان فرانسه باید صلاحیت خود را به اثبات برسانند و این اثبات صلاحیت علمی بدون موفقیت در فرآیند معادل سازی مدارک در این کشور میسر نمی باشد. افرادی که موفق شوند از آزمون معادل سازی مدارک پزشکی در فرانسه سربلند بیرون آیند و دوره اینترنشیپ یا کارورزی را در سیستم بهداشت و درمان کشور بگذرانند مدرک یا گواهی اجازه طبابت را از نظام سلامت فرانسه دریافت می کنند که با آن می توانند در هر یک از کلینیک ها یا بیمارستان های این کشور مشغول به کار شوند. شرایط استخدام پزشک در فرانسه نیز به همین شکل است. پزشکان عمومی نیز باید در آزمون های معادل سازی مدارک در کشور فرانسه شرکت کرده و همچنین دوره های اینترنشیپ یا کارورزی را طی نمایند تا مجوز کار پزشکی در این کشور را اخذ نمایند.

همچنین بخوانید:  کاریابی پزشکان در کویت

 

کاریابی پزشکان در فرانسه

در سالهای اخیر کشور فرانسه با کمبود پزشکان و کلیه پرسنل بخش بهداشت و درمان مواجه بوده است و هر سال رشته پزشکی از رشته های مورد نیاز این کشور محسوب می شده است. دلایل مختلفی برای این موضوع می‌ توان یافت که اولاً نیروی کار پزشکی کشور فرانسه میانگین سنی بالایی داشته و بسیاری از آنان در آستانه بازنشستگی قرار گرفته اند و سال به سال تعداد زیادی از آنان بازنشسته می شوند. همچنین میانگین سن جمعیت کشور فرانسه نیز بالاست و مرتب افزایش پیدا می‌ کند و طبیعی است که جمعیتی که پیر تر باشد به مراقبت ‌های پزشکی بیشتری نیاز داشته باشد و به همین دلیل به نیروی کار بیشتری در بخش بهداشت و درمان این کشور نیاز روز افزون وجود دارد. به همین جهت شرایط بازار کار این کشور برای پزشکان بسیار مناسب است و فرصت استخدام پزشک در فرانسه در کنار استخدام پزشکان در آلمان را می‌ توان بهترین موقعیت ‌های مهاجرت کاری برای این عزیزان در قاره اروپا به حساب آورد.

یکی از مزایای برنامه کاریابی پزشکان در فرانسه که برای آنان بسیار جذابیت دارد امکان اخذ اقامت این کشور پیشرفته برای خود و خانواده شان و بهره مند شدن از مزایای زندگی در این کشور پیشرفته و آرام اروپاییست. همچنین از ابتدای امر و با حضور پزشک در فرانسه ، ویزا برای همراهی همسر و فرزندان وی نیز صادر می شود. در این برنامه برای مشتاقان استخدام پزشک در فرانسه هیچ گونه محدودیت سنی در نظر گرفته نشده و هر پزشکی که شرایط استفاده از موقعیت کاریابی پزشکان در فرانسه را داشته باشد می تواند از مزایای برنامه بهره مند گردد.

کاریابی بین المللی پرگاس پارس با سالها تجربه در زمینه اعزام نیروی کار پزشکی به فرانسه آماده ارائه خدمات در زمینه مذاکره و اخذ جاب آفر یا پیشنهاد کاری از موسسات درمانی فرانسه برای مشتاقان استخدام پزشک در فرانسه می باشد. همچنین این کاریابی بین المللی راهنمای هایی لازم در کلیه مراحل از جمله اخذ ویزای کار فرانسه و غیره را نیز ارائه می نماید.

 

همچنین بخوانید:  استخدام پزشک در نیوزلند

مراحل معادل سازی مدرک پزشکی در فرانسه

همان طور که می دانیم، مشاغل مرتبط با سیستم بهداشت و درمان به ویژه پزشکی، به دلیل حساسیت بالایی که بر روی شغل آن ها وجود دارد، برای کار در فرانسه نیز مانند سایر کشورهای دنیا، باید بتوانند اجازه کار و لایسنس را در کشور این کشور پیشرفته عضو اتحادیه اروپا اخذ نمایند، به همین دلیل باید دوره معادل سازی مدارک را در کشور فرانسه بگذرانند. پروسه معادل سازی مدارک پزشکی در فرانسه PAE نام دارد که مخفف (procédure d’autorisation d’exercice)  بوده و مختص پزشکان عمومی، متخصصین پزشکی، داروسازان، ماماها و دندانپزشکان می باشد.

پروسه معادل سازی مدارک علوم پزشکی در فرانسه به 3 مرحله تقسیم می شود:

مرحله اول فرآیند معادل سازی مدارک، مقوله دانش زبان فرانسوی فرد متقاضی را در بر می گیرد. واضح است که کادر درمان به علت ارتباط گسترده ای که با اقشار مختلف جامعه دارند، باید بتوانند به زبان کشوری که در آن مشغول به کار هستند به خوبی صحبت نمایند. در فرانسه، ارائه مدرک زبان فرانسوی در سطح C1 برای معادل سازی مدارک علوم پزشکی الزامی می باشد.

در مرحله دوم، متقاضیان برای اثبات تسلط و علم و دانش خود، باید در یک آزمون دو مرحله ای به نام EVC که مخفف (épreuve de vérification des connaissances) می باشد شرکت نمایند. این آزمون تنها یک بار در سال برگذار می شود و به همین دلیل شخص متقاضی باید در کشور فرانسه حضور داشته باشد. این آزمون معادل سازی، شامل دو بخش تئوری و عملی می باشد. ثبت نام در این آزمون نیز خود شامل دو مرحله می باشد که در مرحله اول، فرد متقاضی کاریابی پزشکان در فرانسه باید به صورت اینترنتی اقدام به ثبت نام نماید. در گام دوم متقاضی باید فرم ثبت نام خود را همراه با مدارک به اداره بهداشت کشور فرانسه ارسال نماید و در صورت تایید از سمت این اداره، فرد متقاضی می تواند در آزمون شرکت نماید.

فرق پروسه معادل سازی مدارک در کشور فرانسه با دیگر کشورها این است که در اگر فرد متقاضی، متخصص باشد، دیگر نیاز نیست که در ابتدا مدرک پزشکی عمومی خود را در این کشور معادل سازی کرده و سپس برای معادل سازی مدرک تخصصی خود اقدام کند. بلکه این امکان وجود دارد که وی در همان ابتدا به معادل سازی مدرک تخصص خود بپردازد. از این رو برای پزشکان متخصص، امکان کاریابی پزشکان در فرانسه، از بهترین گزینه ها در سراسر دنیا به حساب می آید. پس از قبولی در آزمون دو مرحله ای، شخص وارد مرحله سوم معادل سازی می شود. در این مرحله وی باید در دوره کارورزی شرکت نمایند. پزشکان  در فرانسه دوره کارورزی خود را در بیمارستان ها و کلینیک های دولتی این کشور طی می کنند که این دوره همراه با دریافت حقوق است. این دوره برای پزشکان، متخصصین و داروسازان حداقل 3 سال به طول می انجامد و برای ماما ها و دندانپزشکان حداقل یک سال طول می کشد. پس از گذراندن این دوره، فرد می تواند تحت عنوان پزشک به کار در سیستم بهداشت و درمان کشور فرانسه مشغول شود. لازم به ذکر است که این امکان برای پزشکان متقاضی وجود دارد تا در صورتی که در آزمون دو مرحله ای معادل سازی در فرانسه نمره مورد نظر را کسب نکنند، 3 بار دیگر در این آزمون شرکت نمایند.

همچنین بخوانید:  استخدام پزشک در هلند

 

درآمد پزشکان در فرانسه

در کشور فرانسه پزشکی و به طور کلی مشاغل مربوط به سیستم بهداشت و درمان از درآمد بسیار بالایی در مقایسه با هزینه های زندگی در این کشور برخوردارند و به همین جهت است که سال به سال مشتاقان کاریابی پزشکان در فرانسه بیشتر می شود. البته درآمد پزشکان در فرانسه بسته به منطقه ای که در آن مشغول به کار می شوند و همچنین کارفرمایی که آن ها را استخدام می نماید، می تواند متفاوت باشد. پزشکان در فرانسه می توانند در بیمارستان ها و کلینیک ها، مراکز علمی تحقیقاتی درمانی دانشگاه های علوم پزشکی، خانه های سالمندان و مراکز مراقبتی، و مراکز مذهبی ارائه کننده خدمات درمانی به مردم مشغول به کار شوند. درآمد پزشکان در فرانسه بر اساس سطح کاری و تخصص آنان نیز متفاوت است. به طور میانگین درآمد پزشکان عمومی در کشور فرانسه حدود 116 هزار دلار در سال است، این در حالی است که درآمد پزشکان متخصص در فرانسه به طور میانگین چیزی حدود 197 هزار دلار در سال می باشد. بر این اساس می توان دریافت که درآمد پزشکان در فرانسه از کشوری مانند سوئیس نیز حتی بالاتر است.

علاوه بر مناسب بودن درآمد پزشکان در فرانسه، زیبایی این کشور نیز از دلایل اشتیاق زیاد به استفاده از فرصت استخدام پزشک در فرانسه به شمار می رود. همچنین اگر پزشکی بتواند معادل سازی مدارک خود در فرانسه را با موفقیت بگذراند، می تواند درخواست الحاق همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را ارائه نماید.  باید توجه داشت که پزشکانی که از وضع مالی خوبی برخوردارند می توانند از طریق برنامه اقامت تمکن مالی فرانسه اقدام کرده و مستقیما و از همان ابتدا همسر و فرزندان خود را در این کشور، همراه خود داشته باشند.

 

کاریابی بین المللی پرگاس پارس آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای کار و اعزام نیروی کار به فرانسه و سایر کشورها می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره کاریابی بین المللی پرگاس پارس تماس حاصل فرمایید:

021-88662247

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.