استخدام مهندس معمار در ترکیه

ترکیه همسایه غربی کشورمان نه تنها در سال های اخیر به یکی از اصلی ترین مقاصد تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور تبدیل شده، بلکه به عنوان یک مقصد مهاجرت کاری و کاریابی بین المللی نیز برای متخصصان رشته های مختلف به شمار می رود. متخصصان رشته های فنی مهندسی از جمله معماری نیز می توانند در صورت داشتن شرایط لازم از فرصت کار در کشور ترکیه بهره مند گردند. یکی از این رشته ها معماری می باشد که متخصصان آن اقبال زیادی به کار در کشور ترکیه در سال های اخیر نشان داده اند. در این مطلب سعی داریم به شرایط استخدام مهندس معمار در ترکیه اشاره نماییم.

می دانیم که اخذ مجوز کاری در هر کشوری برای متخصصان رشته های مختلف که در دانشگاه های سایر کشورهای دیگر دنیا تحصیل کرده اند، شرایط گوناگونی دارند. به عنوان مثال قطعاً شرایط مشتاقان استخدام مهندس معمار در ترکیه با شرایط علاقمندان استخدام پزشک در ترکیه یکی نیست. زیرا شرایط اخذ مجوز کاری برای پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، پرستاران و متخصصان سایر رشته های پیراپزشکی در کشور ترکیه مانند سایر نقاط دنیا بسیار سخت است و نظام سلامت کشورها به فارغ التحصیلان این رشته ها در دانشگاه های سایر نقاط دنیا به راحتی مجوز کار نمی دهند. دلیل این موضوع این است که این رشته ها به طور مستقیم با سلامت و جان انسان ها در ارتباطند و به همین دلیل رشته هایی حساس محسوب می شوند. از این رو این افراد باید حتما آزمون معادل سازی مدارک در این کشور را گذرانده و صلاحیت علمی خود را به سیستم بهداشت و درمان آن اثبات نموده و سپس دوره کارورزی را نیز در آن کشور بگذرانند تا مجوز کار در سیستم بهداشت درمان دریافت نمایند. برای رشته های مهندسی کار به این سختی نیست. البته معماران و سایر مهندسان رشته‌ های دیگر نیز برای اخذ اجازه کار مهندسی در کشور ترکیه در صورتی که در دانشگاه ‌های این کشور تحصیل نکرده باشند باید مدارک خود را به تایید برسانند.

همچنین بخوانید:  استخدام مهندس معمار در آلمان

در ماده ۲۱ قانون شماره ۶۷۳۵ قوانین بین المللی کار اصول اعطای جواز کار مهندسین و معماران بین المللی بدین صورت تعریف شده که مهندسین رشته های مختلف از جمله معماری با داشتن مدرک تحصیلی معتبر در صورتی که در دانشگاه های کشورهای دیگر تحصیل کرده باشند باید مدرک خود را ارائه داده و تاییدیه را از نظام آموزشی کشور ترکیه دریافت نمایند. برای این منظور دانشگاه آنان باید مورد تایید کشور ترکیه باشد. در این صورت این افراد می توانند ویزای کار کشور ترکیه را دریافت نموده و به صورت پروژه ای یا تمام وقت در این کشور به عنوان مهندس معمار مشغول به کار شوند. تایید مدارک مهندسی در کشور ترکیه توسط انجمن آموزش عالی این کشور YOK صورت می‌ گیرد و و در واقع افرادی که از این سازمان نامه تایید و معادل سازی مدارک دریافت نمایند دارای مجوز کار مهندسی در کشور ترکیه هستند. پس از اخذ مجوز از این سازمان مهندسان و معماران متقاضی کاریابی مهندسان معماری در ترکیه باید نسبت به عضویت خود در سازمان مهندسی معماری این کشور اقدام نمایند.

بر اساس قوانین این کشور متقاضیان استخدام مهندس معمار در ترکیه باید حداقل ۶ ماه گذشته در در شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار بوده باشند و مدارکی دال بر تجربه کاری خود را ارائه دهند. همچنین در جاب آفر یا پیشنهاد کاری و قرارداد بسته شده با کار فرمای فعال در کشور ترکیه باید حقوق و دستمزد فرد متقاضی به صورت دقیق و شفاف بیان شده باشد و حقوق مهندسین خارجی حداقل چهار برابر حقوق پایه اعلام ‌شده توسط وزارت وزارت کار ترکیه تعیین شود. علاوه بر این توسط کارفرما باید برای فرد متقاضی بیمه رد شود. نکته مهم دیگر این است که شرکت مورد نظر به ازای استخدام هر مهندس خارجی باید حداقل ۵ مهندس ترک را نیز استخدام کرده و برای وی بیمه رد کند.

همچنین بخوانید:  استخدام مهندس معماری در دانمارک

 

کاریابی مهندسان معماری در ترکیه

برای اخذ ویزای کار این کشور متقاضیان کاریابی مهندسان معماری در ترکیه باید یک جاب آفر یا پیشنهاد کاری از یک کارفرمای معتبر در این کشور را داشته باشند. برای این منظور متقاضیان باید از از داخل ایران با کارفرمایان فعال در اکوسیستم کسب و کار کشور ترکیه که در زمینه معماری فعال هستند، مکاتبه کرده و مدارک تحصیلی و سوابق کاری خود را برای آنان ارسال نمایند. در صورتی که شرایط آنان مناسب باشد، از آن ها برای شرکت در یک مصاحبه شغلی که به صورت آنلاین برگزار می شود، دعوت به عمل می آید و آنان باید در این مصاحبه به خوبی تسلط خود را به فنون رشته معماری و همچنین نرم ‌افزارهای مربوطه به کارفرما نشان دهند. همچنین تسلط به زبان ترکی استانبولی و انگلیسی می‌ توانند کارفرما را به استخدام آنان مجاب نماید. در اکثر شرکت ها در این کشور بدون ارائه مدرک زبان ترکی استانبولی شانسی برای کار وجود ندارد. البته در برخی موارد معدود می توان در شرکت های بین المللی فعال در این کشور تنها با تسلط به زبان انگلیسی نیز می توان استخدام شد.

متاسفانه بسیاری از هموطنان عزیزمان که مشتاق استفاده از فرصت استخدام مهندس معمار در ترکیه هستند به علت عدم آشنایی با شرایط مصاحبه های شغلی بین المللی و اکوسیستم کسب و کار این کشور، نمی توانند کارفرما را به استخدام خود مجاب نموده و جاب آفر یا پیشنهاد کاری دریافت نمایند. به همین جهت برای این افراد استفاده از خدمات یک کاریابی بین ‌المللی می ‌تواند راه‌ گشا باشد. کاریابی بین المللی پرگاس پارس با سال ها تجربه در زمینه اعزام نیروی کار مهندس به کشورهای مختلف از جمله ترکیه با تسلط به شرایط اکو سیستم کسب و کار این کشور آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز برای پایین آوردن ریسک پروسه کاریابی آنان می باشد.

همچنین بخوانید:  استخدام مهندس معماری در انگلیس

 

درآمد مهندسان معماری در ترکیه

به طور کلی شرایط اقتصادی کشور ترکیه سالهاست رو به بهبود بوده و میزان درآمدها نسبت به هزینه های زندگی در این کشور تناسب خوبی پیدا کرده است. رشته معماری نیز از رشته های نسبتاً پر درآمد در این کشور به حساب می‌آید و به طور میانگین درآمد مهندسان معماری در ترکیه حدود ۷۹۰۰ لیر ترکیه است که در مقایسه با میانگین هزینه های زندگی در این کشور رقم قابل توجهی است. البته باید توجه داشت که افرادی که تجربه کاری و سابقه شغلی بیشتری دارند درآمد به مراتب بالاتری نیز به دست می ‌آورند، ولی همین رقم نیز نسبت به هزینه های زندگی در کشور ترکیه بسیار قابل قبول می باشد.

 

کاریابی بین المللی پرگاس پارس آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای کار و اعزام نیروی کار به ترکیه و سایر کشورها می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره کاریابی بین المللی پرگاس پارس تماس حاصل فرمایید:

021-88662247

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.